7/13/2015

Los quinzeñus están tol día con el mobi ena manu

Drentu delos numeralis estremeñus, ai un bandu dellus que quierin referil-si ala edá aprossimá d'alguien. Se trata duna regata d'ajetivus que dimanan de varius númerus i, que al añidil-si un sufixu, se mienta la edá que tien o representa una pessona.

Santu de parressia2014.blogspot.com

La formación delos ajetivus estus se sostriba en el númiru, que se añidi el sufixu -eñ-, sufixu que tamién conocemus delos gentilicius (sanvicenteñu, -a, montermoseñu, -a, abertureñu, -a, gateñu, -a). Ala contra que en castellanu, esta crassi de palabras no son compuestas, sino que dimanan por sufixamientu. El esquema sedría velaquí esti:

númiru cardinal + -eñ- + -u, -a

Sin embargu, no tolos númirus conocin esti tipu de numeral, pos ván en dezena en dezena. Namás conocemus numeralis d'edá del onzi ata el quinzi que no son dela dezena. En estremeñu estus ajetivus son:
Onzeñu, -a
Dozeñu, -a
Trezeñu, -a
Catorzeñu, -a
Quinzeñu, -a
Venteñu, -a
Trenteñu, -a
Quarenteñu, -a
Cinqüenteñu, -a
Sessenteñu, -a
Setenteñu, -a
Ochenteñu, -a
Noventeñu, -a

Pal casu del cientu d'añus, está el numeral cultu centenariu, -a

Comu otrus ajetivus, estus numeralis tamién se puein sustantival por mé del artículu. V. gr.: Los sessenteñus s'esparramarun por tola praya d'Orellana. Los trenteñus no s'estrenarun dela carrera que hizun. Pal casu de quinzeñu de sustantivu se gasta comu sinónimu de volandón 'adolescente', es dizil, comparanti al castellanu quinceañero. V. gr.: Los quinzeñus están tol día con el mobi ena manu. El gastu de palabras comu *trentañeru está marrau, pos son acopiaus con el castellanu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario